© All copyrights for the images of the works on this site remain with the individual copyright holders and are protected by international laws. The photographs may not be reproduced or manipulated in any form without written permission by the photographer.

Graphic design and website by Ina Otzko.

www.inaotzko.net

LINN PEDERSEN

Linn Pedersen (1982, Sortland, Norway) lives and works in Kristiansand, Norway. She holds a degree from Bergen Academy of Art and Design, as well as from Central Saint Martins College of Arts and Design, London. Recent exhibitions include the solo shows Pupill at Kunstnerforbundet, Oslo, Plain Air, Entreé, Bergen (2015), Frokost i det grønne, Kristiansand Kunsthall (2015), Sedimentality, Galleri MELK, Oslo (2013) Floor Arrangements Künstlerhaus Bethanien, Berlin (2012), and the group exhibitions Liv og Virke,(med Ann Cathrin November Høibo) Skulpturbiennalen, Vigelandsmuseet, (2017), Innland, CCC OD (2017), Tours, Stille Bilder, Lillehammer Kunstmuseum (2016), New Scandinavian Photography, Kunstnernes Hus, Oslo (2016), Close, but no Sigars, Meat & Marble, Havana (2016), MAKE DEFAULT, HKS, Bergen (2016), Beyond G(l)aze, KODE 2, Bergen and Suzhou Jinji Lake Art Museum, Suzhou (2014-2015),  Soft Measures (with Jan Freuchen), WIELS, Brussels (2014), Elastic Measures (with Ole Martin Lund Bø and Jan Freuchen), SINNE, Helsinki (2014)

Linn Pedersen's artistic practice encompasses photography, collage and sculpture as well as video and film. Merging documentary features with poetic elements, her photographs depict such varied subjects as discarded consumer goods, landscape sceneries, architectural constructions or human figures. Taken during random walks through the landscape, they are simultaneously expressive and introverted, examining the thin line between commonplace and idealisation by focusing on materiality and objecthood.

 

Linn Pedersen (1982, Sortland, Norge) bor og jobber i Kristiansand. Hun er utdannet ved Kunsthølyskolen i Bergen  og Central Saint Martins College of Arts and Design i London. Nylige solo utstillinger inkluderer Pupill på Kunstnerforbundet, Oslo, Plain Air, Entreé, Bergen (2015), Frokost i det grønne, Kristiansand Kunsthall (2015), Sedimentality, Galleri MELK, Oslo (2013) Floor Arrangements Künstlerhaus Bethanien, Berlin (2012), og gruppeutstillingene Liv og Virke,(med Ann Cathrin November Høibo) Skulpturbiennalen, Vigelandsmuseet, (2017), Innland, CCC OD Tours, (2017),  Stille Bilder, Lillehammer Kunstmuseum (2016), New Scandinavian Photography, Kunstnernes Hus, Oslo (2016), Close, but no Sigars, Meat & Marble, Havana (2016), MAKE DEFAULT, HKS, Bergen (2016), Beyond G(l)aze, KODE 2, Bergen and Suzhou Jinji Lake Art Museum, Suzhou (2014-2015),  Soft Measures (med Jan Freuchen), WIELS, Brussels (2014), Elastic Measures (med Ole Martin Lund Bø og Jan Freuchen), SINNE, Helsinki (2014)

"Jeg arbeider primært med analogt mellomformatfotografi, cyanotypier og skulptur. I utstillinger kombinerer jeg ofte de todimensjonale arbeidene med skulpturer og konstruksjoner, slik at de danner helhetlige installasjoner. I mine fotografier blandes det dokumentariske og det poetiske i avbildninger av utrangerte forbruksvarer, atmosfæriske landskap, halvferdige konstruksjoner og kroppslige utsnitt. Jeg forsøker å finne motiver med en særegen fornemmelse, i kraft av en særegen materialitet og stemning. Objektene og bygningene jeg fotograferer har kanskje en slags «animert» kvalitet over seg, som om de antar karikerte personligheter og lynner.

 

Flere av mine arbeider inngår i større serier hvor jeg bearbeider materialer og utvikler et motiv over tid. I utstillingene Floor Arrangements (2012), Sedimentality (2013) og Frokost i det grønne (2015) ble tørkede leireklumper spraymalt og avfotografert på ateliergulvet i fargerike tablåer. De siste årene har jeg også arbeidet med større serier hvor jeg har gjort meg bruk av gamle fotografiske teknikker. I cyanotopi-serien Stratus (2014-) er det lysavtrykket fra gjennomskinnelige plastposer som danner det prosaiske utgangspunktet. I Pupill (2016) bygget jeg et kombinert hagestudio og camera obscura, hvor jeg kunne fremkalle motivet analogt på innsiden. Motivene fra dette prosjektet, Myke vesner (2016), ble senere vist i overlyssalen på Kunstnerforbundet sammen med det ytre skallet av bygningen."

** Click on image to view its full size.

Le Tigre, 2017

Soft Creatures

Pupillen

Ear, 2017

Sun Disc, 2017

Day for Night II, 2017

Soft Spot

Stratus and Ivory Tower

Stratus

Sedimentality

Sedimentality