top of page

GALINA MANIKOVA

Galina Manikova b. 1953 on an earlier Japanese island of Sakhalin, grew up in Moscow, got her art education at Bezalel academy in Jerusalem and lives and works in Norway since 1986. She is really a citizen of the world. She has a solid academic education and has been a lecturer and a teacher at an academic level for many years. She works with different materials and techniques. Her work is just as eclectic and complex as her background. It includes installation art, video art, computer art, ceramics and photography.

 

Manikova’s projects tend to grow to include everything, if only to provoke more than a “yes” or a “no.” She photographed compulsively in black and white and in colour, hundreds of striking images close up and at a distance. Many of them can stand on their own as works of art. She printed images on silk, just for the shocking contrast between subject and material. She is incapable of doing anything halfway, or of including less than everything, everything that lies outside the frame. It is this restlessness, this impatience with the borders around seeing and expressing that makes Galina Manikova an artist whose progress it is necessary to follow. We want to know where she is, and where she is going next. Her pictures move because, artistically, emotionally, and spiritually, she moves. To know what it means to be alive, follow her. 

 

Galina Manikova f. 1953. Bor og arbeider i Horten. Hun spesialiserte seg i fotooverføring på keramikk, gamle fototeknikker, silketrykk, litografi og andre trykkteknikker og overføring av bilder til leire, tekstil, glass, plast, metall og andre materialer i form av installasjoner, romkunst, landart og keramisk skulptur med fotografiske bilder på, kombinasjon av todimensjonelle motiver og tredimensjonelle former, illusjoner av dybde og volum, fotografi på tekstil som stillbilder ved siden av videoprojeksjoner og bilder i bevegelse.

Det er ikke viktig for henne hvilket materiale eller teknikk hun benytter. Det oversetter ofte teknikker som er beregnet for et materiale og benytter disse til et annet. Manikova arbeider repeterende med gjennomsiktighet, refleksjoner og lys. Bilder og motiver i flere lag som stilles ut i forhold til utstillingslokalet og omgivelsene er det som fortsatt interesserer henne mest.

 

Manikova ønsker ikke å gjenta seg selv og fordyper seg stadig i et og samme smale felt. Hun vil heller tillate seg å fokusere på de konseptene og de temaene som hun er opptatt av på det tidspunkt i sitt liv og formidle sine ideer videre til et bredt publikum. Temaer som identitet, kommunikasjon mellom mennesker av ulik kjønn og bakgrunn, relasjoner mellom samfunnet og individet, personen og gruppene, kvinner og menn er det som interesserer henne mest. I løpet av en lang og produktiv karriere har Manikova undervist og hatt utstillingsvirksomhet både i Norge og internasjonalt.  

** Click on image to view its full size.

Photo: Frank Hesjedal

Walls, “Looking in, out and through “, an installation at Haa gallery on the west coast of Norway, 2004-2005

Walls, “Looking in, out and through “, an installation at Haa gallery on the west coast of Norway, 2004-2005

Icespring, a  landart project during Icefestival in Hovden, 2009. Photographs on film mounted in the midle of ice blocks and placed in context to each other.

Blue and Fireproof, work from an installation at Henie Onstad Art Center at Høvikodden in 1989 which consisted of ceramic sculptures based on direct photo transfer, 12 channels of video and photo emulsions on silk.

Blue and Brown, 2013

Landscape, a photo installation of photos transferred on plexiglass and exhibited relative to each other at the UKS in Oslo in 1990.

Eyesee, series of pictures and video presented as space installations in Moscow and Sandefjord in 2015-16.

bottom of page