© All copyrights for the images of the works on this site remain with the individual copyright holders and are protected by international laws. The photographs may not be reproduced or manipulated in any form without written permission by the photographer.

Graphic design and website by Ina Otzko.

www.inaotzko.net

CRISPIN GURHOLT

Photo: John Øivind Eggesbø

Crispin Gurholt (b. 1965, Oslo) has, since 1999, developed his unique artistic project Live Photo, where he explores and challenges the idea of the photographic moment and the dichotomy between fiction and reality in photography. Live Photo always starts with a site-specific live installation: the artist stages models in real environments, as frozen tableaux vivant. Thematically speaking, the Live Photo installations problematize an individual’s space of action, relationships and role-playing patterns – situations where the person, in realistic and often mundane scenes, is confronted with a Western capitalistic society, gender roles, class differences and power structures. The Live Photo installations are also always the starting point for producing photographs, video works and paintings. In this ‘translation process’, Gurholt explores how a set of moments or subject matter can develop in innumerable directions, layers and narratives, all in relation to who the viewers are and the media that are used as means of expression. In 2017, Gurholt published a collection of poetic texts entitled Live Photo Dikt #0-27. While this is a literary development of Live Photo, the texts also insist on having a life independent of the photographs. In this photo-poetic book, the poetic I is positioned within the picture, as one who views the world from within the photograph. Live Photo critically reflects on the current role and significance of art, pictures and, not least, photographs. 

Crispin Gurholt’s artistic expression has emerged through his experience of working with film, theatre and dance, as a light designer, prop master, scenographer, director and film photographer. He studied at Oslo National Academy of the Arts and at the New York Film School SCE. Gurholt has participated in, among other things, the Havanna Biennial and the Venice Biennial’s Official Collateral Programme. He has held numerous solo exhibitions and created larger projects in collaboration with Norwegian art institutions such as the National Theatre, Henie Onstad Art Centre, Stenersen Museum, Vigeland Museum, Northern Norway Art Museum, Lillehammer Art Museum and Haugar Vestfold Art Museum. His works have been presented in art fairs such as Art Copenhagen and Art Cologne, as well in venues in London, Rome, Torino, Madrid and Paris. He has also participated in numerous international art-film festivals.

Billedkunstneren Crispin Gurholt (f. 1965, Oslo) har siden 1999 utviklet sin unike arbeidsform Live Photo, hvor han utfordrer fotografiet, dets forbindelse til øyeblikket og dikotomien mellom fiksjon og virkelighet. Denne metoden starter med en stedspesifikk live installasjon hvor kunstneren iscenesetter modeller i virkelige miljøer som et frosset tablå (tableau vivant). Tematisk problematiserer Live Photo-installasjonene individets handlingsrom, relasjoner og rollemønstre, hvor publikum i realistiske og ofte hverdagslige motiv/scener konfronteres med et vestlig kapitalistisk samfunn; kjønnsroller, klasseforskjeller og maktstrukturer. Live Photo-installasjonene er også hver gang utgangspunkt for produksjon av et videoarbeid, fotografier og maleri. I denne ”oversettingsprosessen” utforsker Gurholt hvordan et sett øyeblikk eller ett motiv kan utfolde seg i utallige retninger, lag og narrativ i forhold til hvem som ser og hvilke medier det uttrykkes gjennom. I 2017 gav Gurholt ut en samling poetiske tekster med tittelen Live Photo Dikt #0-27, en litterær videreføring av Live Photo samtidig som tekstene insisterer på et selvstendig liv uten fotografiene. I denne fotopoetiske boken er dikte-jeget posisjonert i bildet, som en som betrakter verden innenfra fotografiet. Gurholts Live Photo-prosjekt uttrykker en kritisk refleksjon rundt kunst, bildets og ikke minst fotografiets rolle og betydning i dag.

 

Crispin Gurholts kunstneriske uttrykk har vokst frem gjennom en sammensatt bakgrunn innenfor film, teater og dans, som lysdesigner, rekvisitør, scenograf, regissør og filmfotograf. Han er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og ved New York Film School SCE. Gurholt har blant annet deltatt i Havanna Biennalen og Venezia Biennalens Official Collateral Program, han har hatt soloutstillinger og større prosjekter ved en rekke norske kunstinstitusjoner som Henie Onstad Kunstsenter, Stenersenmuseet, Nationaltheatret, Vigeland-museet, Nordnorsk Kunstmuseum, Lillehammer kunstmuseum og Haugar Vestfold Kunstmuseum. Han har blitt presentert i messer som Art Copenhagen og Art Cologne, samt vist sine arbeider i London, Roma, Torino, Madrid og Paris, og deltatt på en rekke internasjonale kunstfilmfestivaler. 

***Click on image for full size view

Trivial minutes café. Live Photo #2 2001

Sunday 17.45. Live Photo #7, 2004

Sunday 17.45. Live Photo #7, 2004

Høvikodden 9.3.06. Live Photo #8, 2006

Stand 21 Copenhagen. Live Photo #11

Venezia. Live Photo #14, 2007

Vigeland museum. Live Photo #16

Room 120 Ullevål. Live Photo #18, 2009

By Ekebergaasen. Live Photo #20

Paris. Live Photo #24, 2013

Please kill me office. Live Photo #27, 2014